В наш час, мабуть кожен сучасний українець знає, що у нього є законна можливість протягом 14 днів обміняти або повернути куплений товар, якщо він з якоїсь причини йому не підійшов. Наприклад, не влаштовує розмір, фасон, колір, форма, габарити або є інші підстави, за якими покупка не може бути використана за призначенням.
Права споживача при придбанні товару належної якості передбаченні статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів».
Варто пам’ятати, що обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики.
Наступною обов’язковою умовою для того, щоб обміняти товар належної якості є наявність розрахункового документу, виданого споживачеві разом з проданим товаром. Наявність чеку є доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар.
Споживач має право на обмін товару протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Тому слід бути уважними і не пропустити зазначений термін.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право:
- придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості;
- розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару;
- здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж (продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару).
Процедура обміну та повернення побутової техніки, особливо великогабаритної (холодильник, пральна або посудомийна машина, духова шафа, плита) має ряд особливостей. Зокрема, якщо під час доставки товару ви зрозуміли, що він вам не підходить (не вписується в інтер’єр, не підходить колір або габарити) можна від нього відмовитися. Проте за доставку техніки доведеться заплатити.
Однак , слід зазначити, що не всі товари Ви можете обміняти та повернути. Існує перелік товарів, які не підлягають обміну або поверненню. Як правило, при купівлі товарів які неможливо обміняти або повернути, попереджають продавці. Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» і до нього віднесено продовольчі товари, лікарські препарати, предмети сангігієни, а також дитячі іграшки, білизну, друковані видання, ювелірні вироби та інші.
Звертаємо Вашу увагу, що Закон гарантує Вам можливість не лише обміняти товар, а й повернути його.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Кошти, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.
Зауважуємо, що споживачі першочергово мають право на обмін товару, тому якщо ви маєте бажання повернути товар та отримати гроші, ваші доводи мають стосуватися саме неможливості використання товару за призначенням.
У разі відмови у задоволенні Ваших прав, радимо звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області (м. Тернопіль, вул. Микулинецька, 20, (0352) 52-10-10) або безпосередньо до Управління захисту споживачів (м.Тернопіль, б-р. Т.Шевченка, 11, (0352) 52-83-71), або до структурних підрозділів в області та міському управлінні Головного управління.