Злочини, вчинені в інтернеті, залишаються найпоширенішим видом шахрайства. Зазвичай громадяни мають намір купити різноманітний товар, довіряючи розміщеним оголошенням, а як наслідок – втрачають кошти, які переказують на рахунки аферистів.
Спершу пройдисвіти розміщують на сайтах оголошень публікації про продаж і купівлю майна. Коли ж покупець зв’язується з продавцем, просить здійснити передоплату, після якої начебто за допомогою служби доставки відправить товар. Проте часто, як тільки шахраї отримують сповіщення про зарахування грошей, вони видаляють допис і вимикають телефон.
Впродовж вихідних від таких злочинів постраждало троє жителів Тернопільщини. Покупці втратили понад 17000 гривень.
За даними фактами працівники поліції розпочали досудові розслідування відповідно до статті 190 Кримінального кодексу України.
Правоохоронці розповідають, що у пастку спритних аферистів потрапляють не тільки покупці, але й продавці. Зловмисники вигадують різні види шахрайства і схеми, тож потрібно бути дуже пильними при користуванні сервісом.
Зазвичай шахраї застосовують такі методи:
- 100% передоплата. Перед відправкою продавець просить заплатити повну вартість або аванс. Отримавши гроші, зникає, блокує номер, не відповідає на особисті повідомлення або відразу видаляє акаунт.
- Бракований товар. Покупцеві відправляють товар низької якості або з браком. При цьому продавець може відправити річ післяоплатою, коли впевнений, що визначити брак на поштовому відділенні неможливо.
- Дешева вартість. Основна особливість, за якою можна розпізнати і заблокувати шахрая.
- Занадто «молодий» акаунт. Такі, як правило, заводять менеджери з продажу з поганими відгуками, або зловмисники, які після “успішної операції”, видалили передній. Якщо при цьому вимагають сплатити 100% – подумайте гарненько, це може виявитися те саме шахрайство з передоплатою.
Також аферистами бувають не тільки продавці, але й покупці. Вони працюють за наступними схемами:
- Просять підтвердити переказ. Покупець-шахрай дзвонить, цікавиться товаром і погоджується сплатити повну вартість. Після стверджує, що переказ здійснено, але гроші не поступили на рахунок, оскільки були перераховані з картки іншого банку. Продавця просять повірити на слово і вислати товар, або підійти до банкомату і дозволити переказ грошей. Дотримуючись інструкцій зловмисників, продавець відправляє аферистам гроші зі свого рахунку.
- Дзвінки від банківських службовців. Продавцю дзвонить нібито співробітник фінустанови, який повідомляє, що на рахунок надійшли гроші від юридичної особи, текст бажано схвалити паролем з SMS. В результаті з’ясовується, що зазначена в SMS сума, не зарахована на рахунок продавця, а навпаки.
- Додаткові дані. Намагаються дізнатися додаткові дані про картку продавця: CVV-код, термін придатності картки. Роблять це дуже майстерно, втираючись в довіру. В результаті продавцеві залишається тільки заблокувати свою картку.
Вберегтися від шахрайства можна, дотримуючись кількох простих правил:
- Завжди перевіряйте інформацію про покупця/продавця. Простий спосіб – ввести дані і номери телефонів в рядок пошуку в будь-якому пошуковому ресурсі і перевірити, чи є відгуки в мережі.
- Ні в якому разі не повідомляйте стороннім особам дані своїх карток (паролі, дані з SMS-повідомлень, які приходять на ваш номер).
- Не розголошуйте реквізити картки.
- Вас просять провести будь-які дії з карткою в банкоматі, щоб підтвердити зарахування коштів? Не піддавайтеся на вмовляння!
- Не відправляйте передоплату, не перевіривши дату реєстрації акаунта на ресурсі.
- Обов’язково перевіряйте номер телефону. Зазначений в оголошенні може відрізнятися від того, з якого вам будуть передзвонювати.